Slachtoffers Aircraft crashes
Military details
Martin Stampfer
database-id
3103


Military

Category:Aircraft crash/incident
Name:Martin Stampfer     (Man)
Age:22
Marital statusMarriage status unknown
Served in German or related army or collaborated with enemy
Unit:2./KG30 VLT2
Rank: Unteroffizier
Role: Bord Funker
StatusKilled in Action
Birth-date10-04-1918Place:Eichstätt
Died15-05-1940    Place:Vlissingen
Crash Ju-88A
Buried:Ehrenfriedhof Ysselsteyn
Gravenumber:BC--58
First burial Place:Noorderbegraafplaats. Begraven 16 mei 1940. Vak.3A.No.26.1diep
Monument:

Ehrenfriedhof Ysselsteyn

Persoonlijk verhaal : Martin Stampfer

Was Bordfunker. Stoffelijk overschot door Hr.Ms. BV36 op de Westerschelde geborgen. Op 18 mei provisorisch begraven. Op 26 september herbegraven te Vlissingen, Noorder Begraafplaats.

HMS Valentine geraakt en aan de zeedijk gezet

Op 15 mei 1940 voeren voeren de destroyers Valentine en Whiley op de Schelde. Ze hadden de opdracht gekregen om de veerboot tussen Terneuzen en Borsele te beschermen. Rond een uur of twee in de middag werd de HMS Valentine de prooi van een 4-tal Duitse Junker 88 Duikbommenwerpers. Twee afgeworpen bommen zorgen ervoor dat het schip uitgeschakeld wordt. Een bom trof het schip aan de voorzijde waardoor het dreigde te zinken.

Met behulp van de Vlissingse Loods Piet Elias slaagde men erin om het schip bij de Nieuw-Neuzen polder tegen de dijk te varen.  Het bombardement op het schip waarop ongeveer 125 manschappen aanwezig zijn leverde veel slachtoffers op zo'n 24 man raken gewond en 31 man sneuvelden. Een aantal van hen werd ter plaatse aan de zeedijk begraven. Later zijn ze herbegraven op de algemene begraafplaats. Veel van de bemannigsleden die overboord zijn geslagen spoelen echter pas veel later aan.

Een van de Duitse toestellen die betrokken was bij de beschieting werd zelf ook getroffen. Het moest een noodlanding maken. Dit gaat niet helemaal goed. Maar een van de vier bemanningsleden overleefde deze crash. Hij werd met een gebroken been uit het water gevist door te hulp gesneld schip.

In de oorlogsjaren probeerden de Duitsers het schip te bergen. Dat lukte niet. Na de oorlog probeerde men het in 1952 nogmaals. Deze poging verliep ook niet naar wens. Er werd munitie gevonden waardoor de berging vertraging opliep. Later zorgde de watersnoodramp voor nog meer vertraging. Hierdoor bleef het schip tot vele jaren na de oorlog een blikvanger. 

Westerschelde (Braakman) Junkers-Ju 88A-2 4D+C
approximately location of death or action
Sources
Archives Liberationmuseum Zeeland

Although we do our utmost best to check the information before placing it on our site, the information on the site could contain errors We use only pictures and information that we collected from within our own archives or that was handed to us by family or through the public domain. If you think the displayed info isn't accurate or if you have other comments please let us know. Mail Databasebeheerder please state the database-id