Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Hubert Alan Radcliffe
database-id
2877


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :Hubert Alan Radcliffe     (Man)
Leeftijd :32
Burgerlijke Status: Gehuwd met Eda Radcliffe
Ouders :Frank Radcliffe and May Goddard Radcliffe
Adres :Ashton-under-Lyne, Lancashire
Diende in Geallieerd leger
Strijdkracht :Royal Air Force
Eenheid :158 Squadron
Rang :Pilot Officer
Rol :Wireless Operator
Operatie :Missie Keulen
Status :KIA - Killed in Action, gesneuveld
Geboortedatum : 1910Plaats:Ashton-under-Lyne, Lancashire
Overlijdensdatum :30-05-1942    Plaats:Oosterschelde thv Schelphoek
In overhemd naam met potlood Allan en RAF 115….
Toestel werd neergehaald door een Duitse nachtjager.
Begraven:Noorder begraafplaats, Pres Rooseveltlaan, Vlissingen,
Grafnummer:B--25
Eerste begraafplaats:Noorderbegraafpl, 03-06-1942, vak 3B, nr 55, 1diep
Monument:
  • "Cross of Sacrifice", Noorder begraafplaats, Pres Rooseveltlaan, Vlissingen.
Tekst op monument:

Somewhere in God's happy land we shall see his purpose and understand.

Persoonlijk verhaal : Hubert Alan Radcliffe
 
Zijn stoffelijk overschot werd op 02-06-1942 op het strand van Wissenkerke gevonden. Lijkschouwing wees op een diepe schedelwond waarna hij op 03-06-1942 op de Noorder begraafplaats te Vlissingen werd begraven.
Oosterschelde (Schelphoek) 5 km W Tholen Vickers-Wellington II Z8577 NP-T

Het toestel steeg om 23.19 op van het vliegveld Driffield om deel te nemen aan de eerste 'Millenium'-raid op Keulen. Dit was de eerste keer dat meer dan 1000 toestellen gelijktijdig een missie op een stad uitvoerden. Er zouden daarna nog vele van dit soort missies volgen. 

Het weer zorgde voor veel problemen en door ijsafzetting kon het toestel niet de afgesproken hoogte van 15.000 ft houden. Squadron leader Harkness besloot de missie niet af te breken maar om door te vliegen.

Het vliegtuig vloog op een hoogte van ongeveer 10.000 ft en omdat het zich buiten de grote stroom met toestellen bevond werd het al snel een doelwit. Nadat de zoeklichten het toestel hadden gevangen konden twee Duitse nachtjagers hun slag slaan. Het toestel werd hiermee het eerste toestel dat tijdens deze raid werd neergehaald 

Twee Duitse vliegers claimen dit toestel: 

  • Oblt Heinrich Prinz zu Sayn-Wittgenstein 9./NJG2
  • Hptm Horst Patuschka 7./NJG2

Het aanschoten toestel stortte ten noorden van Noord-Beveland in de buurt van de 'Schelphoek' in de Oosterschelde. De lichamen van 4 van de bemanningsleden spoelden later aan in dit gebied. Alleen het lichaam van Harkness werd niet teruggevonden. Aanvankelijk was er hoop dat hij de crash had overleefd en ontsnapt was. Op de laatste dag van 1942 kon men uiteindelijk ook het lichaam van Harkness bergen. Alle mannen werden begraven op de begraafplaats in Vlissingen.

Voor 158 Squadron betekende dit het laatste verlies van een Wellington. De Vickers Wellington bleek niet geschikt te zijn om dit soort bombardementsvluchten uit te voeren. De missies met zoveel toestellen zorgde ook voor het einde van de zogenaamde Kamhubber Linie. Generaal Kamhubber baseerde zijn verdediging op vakken van ongeveer 15 bij 15 kilometer. Hij gebruikte in dit gebied een nachtjager om vijandelijke toestellen aan te vallen. Die methode bleek met missies waarbij met 300 tot 1000 toestellen werd gevlogen steeds slechter te werken. 

Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
wingstovictory.nl; cwgc.org.; findagrave.com;

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id