Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Roderich Küppers
database-id
3102


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :Roderich Küppers     (Man)
Leeftijd :28
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Diende in Duits leger
Strijdkracht :Luftwaffe
Eenheid :5 Staffel/Zerstörgeschwader 1
Rang :Hauptmann
Rol :Flugzeugführer
Status :KIA - Killed in Action, gesneuveld
Geboortedatum : 26-06-1911Plaats:Hernsdorf
Overlijdensdatum :13-05-1940    Plaats:Vlissingen
Crash Messerschmitt Bf 110C2.
Stortte neer op station Vlissingen.
Begraven:Deutscher Soldatenfriedhof, Timmermannsweg, Ysselsteyn,
Grafnummer:BB-4-100
Eerste begraafplaats:Noorderbegraafplaats, 15-05-1940, vak 3A, nr 25.
Datum overgebracht:09-12-1947
Persoonlijk verhaal : Roderich Küppers

De Fransen hadden bovenop fort de Ruyter een batterij 2,5 cm luchtafweer opgesteld en deze
stukken openden het vuur. Achter het fort, bij de stokoude kanonnen van de kustartillerie, zat
korporaal van de Broeke achter zijn watergekoelde Vickers mitrailleur waarmee hij lange
vuurstoten afgaf op de duikende Messerschmitt. Het 74ste.Peloton Luchtdoelmitrailleurs op de
havendam achter het gebouw van het KNMI, het 73ste. Peloton op het dak van het gebouw van
de Mij. Zeeland; alles schiet vuur en vlam op het Duitse toestel en dan gebeurt het: de
Messerschmitt raakt uit balans en trok niet meer op uit zijn duikvlucht.
Met loeiende motoren sloeg het Duitse vliegtuig tegen het dak van het oude station. Even was
het stil, dan stroomde de benzine over de gloeiende restanten van de motoren en met een hoge
steekvlam en een doffe klap vloog de Messerschmitt in brand.
Jan Alewijnse, die op de fiets op weg naar huis was, zag het vliegtuig recht op zich afkomen.
Hij sprong van zijn fiets en liet zich op de grond vallen. De brand was zo hevig, dat hij niet in
de buurt van het vliegtuig kon komen. “Er stond een geit aan een ketting op een stukje
grasland; dat beest schreewde van angst en daarom heb ik die geit losgemaakt en een eind
verder neergezet”.
Dit was het einde van deze Messerschmitt Bf 110 - een Zerstörer, die in 1939 bij de Gotha’er
Wagonfabrik, afdeling vliegtuigbouw met als bouwnummer 3.10025-43L en onder
tekeningnummer B.110-54 gebouwd was. Het vliegtuig behoorde tot het Zerstörer
Geschwader 1 (ZG 1).
Eerst geruime tijd later kon men het toestel benaderen. Het was de taak van de mensen van
het Rode Kruis om de lijken te bergen en zodoende gingen Dr. Jens en een helper op weg.
Met veel moeite weten ze de zwart geblakerde lijken uit de gloeiende puinhoop te halen. De
schildwacht, die bij het toestel stond, keek even toe en ging dan een heel eind verder staan.
De tanden van Küppers grijnzen wit in zijn verkoolde hoofd en zijn rechterarm is voor zijn
hoofd gebogen, als wilde hij op het laatste moment het dreigende onheil nog afwenden. Er zat
niets anders op dan terplaatse de arm af te zagen omdat het lijk anders niet in de kist kon.
Dokter Jens had het er moeilijk mee: “Ook deze mensen hebben een vrouw, vader of moeder
gehad”.
Hauptmann Roderick Küppers en Feldwebel Erhard Behrend werden op de algemene
begraafplaats van Vlissingen ter aarde besteld. De wrakstukken van de Messerschmitt werden
later door de Duitsers overgebracht naar het Eiland waar ze achter een schutting naast het huis
van Loek Meier gelegd werden.
Hier lagen reeds de overblijfselen van de Franse Potez, die in de Verkuyl Quakkelstraat
neergestort was.
Later werden alle wrakstukken door de Duitsers weggehaald en afgevoerd naar Duitsland,
waar ze onge-twijfeld weer in de smeltkroes beland zijn voor nieuwe Heinkels of
Messerschmitt’s of Junkers.

Vlissingen (stationsgebouw) Messcherschmitt-Bf 110 C-2 10025
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
wingstovictory.nl; findagrave.com;

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id