Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Martin Stampfer
database-id
3103


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :Martin Stampfer     (Man)
Leeftijd :22
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Diende in Duits leger
Eenheid :2./KG30 VLT2
Rang :Unteroffizier
Rol :Bord Funker
Status :KIA - Killed in Action, gesneuveld
Geboortedatum : 10-04-1918Plaats:Eichstätt
Overlijdensdatum :15-05-1940    Plaats:Vlissingen
Crash Ju-88A
Begraven:Ehrenfriedhof Ysselsteyn
Grafnummer:BC--58
Eerste begraafplaats:Noorderbegraafplaats. Begraven 16 mei 1940. Vak.3A.No.26.1diep
Monument:

Ehrenfriedhof Ysselsteyn

Persoonlijk verhaal : Martin Stampfer

Was Bordfunker. Stoffelijk overschot door Hr.Ms. BV36 op de Westerschelde geborgen. Op 18 mei provisorisch begraven. Op 26 september herbegraven te Vlissingen, Noorder Begraafplaats.

HMS Valentine geraakt en aan de zeedijk gezet

Op 15 mei 1940 voeren voeren de destroyers Valentine en Whiley op de Schelde. Ze hadden de opdracht gekregen om de veerboot tussen Terneuzen en Borsele te beschermen. Rond een uur of twee in de middag werd de HMS Valentine de prooi van een 4-tal Duitse Junker 88 Duikbommenwerpers. Twee afgeworpen bommen zorgen ervoor dat het schip uitgeschakeld wordt. Een bom trof het schip aan de voorzijde waardoor het dreigde te zinken.

Met behulp van de Vlissingse Loods Piet Elias slaagde men erin om het schip bij de Nieuw-Neuzen polder tegen de dijk te varen.  Het bombardement op het schip waarop ongeveer 125 manschappen aanwezig zijn leverde veel slachtoffers op zo'n 24 man raken gewond en 31 man sneuvelden. Een aantal van hen werd ter plaatse aan de zeedijk begraven. Later zijn ze herbegraven op de algemene begraafplaats. Veel van de bemannigsleden die overboord zijn geslagen spoelen echter pas veel later aan.

Een van de Duitse toestellen die betrokken was bij de beschieting werd zelf ook getroffen. Het moest een noodlanding maken. Dit gaat niet helemaal goed. Maar een van de vier bemanningsleden overleefde deze crash. Hij werd met een gebroken been uit het water gevist door te hulp gesneld schip.

In de oorlogsjaren probeerden de Duitsers het schip te bergen. Dat lukte niet. Na de oorlog probeerde men het in 1952 nogmaals. Deze poging verliep ook niet naar wens. Er werd munitie gevonden waardoor de berging vertraging opliep. Later zorgde de watersnoodramp voor nog meer vertraging. Hierdoor bleef het schip tot vele jaren na de oorlog een blikvanger. 

Westerschelde (Braakman) Junkers-Ju 88A-2 4D+C
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
Archief Bevrijdingsmuseum Zeeland

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id