Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
John Standeford Pullen
database-id
4952


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :John Standeford Pullen     (Man)
Leeftijd :32
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Ouders :John Edward and Lilian May Pullen
Adres :Mount Barker, Western Australia, Australia
Diende in Geallieerd leger
Strijdkracht :Royal Air Force Volunteer Reserve
Eenheid :114 Squadron
Rang :Sergeant
Rol :Wireless operator/ Air gunner
Operatie :Operation Fuller
Status :MIA - Missing in Action, Lichaam niet, of veel later gevonden
Geboortedatum : 1910Plaats:
Overlijdensdatum :12-02-1942    Plaats:Noordzee thv monding Westerschelde
Vliegtuig stortte neer in de Noordzee.
Begraven:Zeemansgraf
Monument:
  • Runnymede Memorial, Englefield Green, Runnymede Borough, Surrey, England, op panel 91 wordt de naam vermeld.
Persoonlijk verhaal : John Standeford Pullen

Gestart om 14.10 uur van West Raynham - crashte volgens de Bomber Command Losses ter hoogte van Kijkduin in de Noordzee. Dit is moeilijk aan te nemen gezien het gegeven, dat de piloot aanspoelde op Walcheren en de Observer nabij Hoek van Holland werd aangetroffen.Een locatie in de monding van de Westerschelde is derhalve meer aannemelijk.

Operatie Cerberus (Ontsnapping door Het Kanaal)

De RAF waren het eerste jaar van de oorlog erin geslaagd om twee Duitse slagschepen, de Gneisenau en Scharnhorst die in 1941 voor reparatie de haven van Brest waren binnengelopen, in deze haven vast te houden. De Duitse bevelhebbers kregen opdracht om de schepen in februari 1942 "ongeschonden" door Het Kanaal te loodsen richting havens in Duitsland waar de schepen veiliger zouden zijn tegen de aanvallen van de RAF. In de nacht van 11/12 februari verlieten de Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen de haven van Brest onder escorte van een aantal kleinere schepen. De Duitse schepen bleven meer dan 12 uur onopgemerkt. Nadat ze in het Nauw van Calais werden opgemerkt werden ze niet alleen vanaf het vaste land door kanonnen beschoten maar probeerde ook de RAF met toestellen de schepen aan te vallen. Omdat de Duitse schepen zwaar bewapend waren en de Luftwaffe werd ingezet als bescherming konden de eerste Britse aanvallen eenvoudig afgeslagen worden. Vervolgens zette de RAF met haar tot dan toe grootste daglicht operatie (operatie Fuller) meer dan 240 toestellen in om de schepen te vernielen. Deze actie mislukte ook. De toestellen slaagden er nog wel in om een Duits escorte schip tot zinken te brengen maar daar bleef het ook wel bij. De enige schade die de slagschepen opliepen werd veroorzaakt door een aantal mijnen waarop ze terecht kwamen. De schade die dit opleverde was te overzien. De Duitsers konden via operatie Donnerkeil voldoende luchtsteun geven, zodat de schepen op 13 februari de haven van Willemshaven en Kiel konden binnenvaren. Een knap staaltje militaire strategie. De Duitsers konden overigens niet erg lang van hun succes genieten. De Prinz Eugen werd eind februari door een torpedo geraakt en moest hierna bijna een jaar lang in reparatie. Ook aan de rol van de Gneisenau in WOII kwam een eind toen het een week later in Kiel tijdens een bombardement werd getroffen.

Noordzee (Walcheren) Bristol-Blenheim IV T1922
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
wingstovictory.nl; cwgc.org.; findagrave.com;

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id