Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Brian Barry Mill
database-id
5378


Militair

Categorie :Overlevende
Naam :Brian Barry Mill     (Man)
Leeftijd :27
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Diende in Geallieerd leger
Strijdkracht :RAF Bomber Command
Eenheid :138 Sqdn
Rang :Flight Luitenant
Rol :Piloot
Opmerking :Special Duty Squadron
Status :EVD - Evaded, Gered
Geboortedatum : 01-03-1917Plaats:
Betrokken bij actie :30-03-1944    Plaats
Persoonlijk verhaal : Brian Barry Mill

Brian Mills, melden zich na het uitbreken van WO2 in september 1939 in op 22 jarige leeftijd aan bij de RAF. In maart 1942 werd hij bevorderd tot pilot officer en in maart 1943 werd hij bevorderd tot Flight Luitenant. In diezelfde maand werd hem een DFC (Distinguished Flying Cross) toegekend

Hoedekenskerke (bij de Biezelingse Ham) Handley Page-Halifax MK. V LL287:NF-S

In de avond van 30 maart 1944 vertrok vanaf de basis Temsford een Halifax van het 138 squadron. Het toestel vloog richting België om 2 Belgische geheim agenten in de buurt van Antwerpen te droppen. Deze mannen, Robert Deprez (codenaam Lucullus) en Albert Girouille (codenaam Troilus), waren de zending met de codenaam Lucullus-Troilus.

Luitenant Robert Deprez was aan het begin van de oorlog naar Engeland ontsnapt. Samen met 2 vrienden was hij via Spanje naar Engeland vetrokken om in dienst te gaan. Hij was getraind om als verbindingsman bij het leger van België (geheim leger) op te treden en moest gedropt worden in de streek van Ellezelles nabij Ronse. De mannen zouden België nooit bereiken. 

De Halifax vloog in eerste instantie mee als onderdeel van een Bomber Command missie op Neurenberg. Vlak voor het eiland Walcheren boog het af om over de Westerschelde richting Antwerpen te vliegen. 

Door de relatieve veiligheid van de 'bomberstream' te verlaten werd het toestel een doelwit voor de Vlissingse- en Breskense Flak opstellingen. Omstreeks 1 uur werd het toestel geraakt. Het toestel was genoodzaakt een noodlanding uit te voeren. Dat werd een noodlanding te water (ditching) ter hoogte van de Biezelingse Ham in de Westerschelde. Hierbij komen de twee Belgische agenten en een aantal bemanningsleden om het leven.

5 mannen kunnen via een dinghy de Zuid-Bevelandse kust bereikenen. Daar aangekomen gaan ze twee groepen uiteen. Beale en Mill vinden onderdak bij een boer. en voor hen wordt een ontsnappingsroute in elkaar gezet. Mill kan inderdaad ontsnappen maar Beale wordt op 7 september alsnog opgepakt.  Van de andere groep weten we dat Warrant Officer J. Weir  RAAF en Flight Sergeant. G.W. Kimpton gevangen genomen werden en beide terecht kwamen in Stalag 357 Kopernikus. 

In de Biezelingseham werd later door vrienden van Deprez een klein monument geplaatst.

 

Onderscheidingen
Distinguished Flying Cross (GB)Het Distinguished Flying Cross is bedoeld voor vliegers die gedurende één of meerdere vluchten in een vliegtuig zich door daden van initiatief, moed en volharding, tegenover de vijand of in verband met vijandelijke actie, hebben onderscheiden.
.
Locatie van crash/overlijden bij benadering op de kaart
Bronnen
Archief Bevrijdingsmuseum Zeeland

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id