Slachtoffers Vliegtuigcrashes
Militairen details
Basil Edwin Whitbread
database-id
8789


Militair

Categorie :Vliegtuigincident
Naam :Basil Edwin Whitbread     (Man)
Leeftijd :22
Burgerlijke Status: Burgerlijke stand status onbekend
Ouders :Frank Gilbert Whitbread and Clara Elizabeth Whitbread-Hudson
Adres :Cowley, Oxfordshire
Diende in Geallieerd leger
Strijdkracht :Royal Air Force Volunteer Reserve
Eenheid :158 Squadron
Rang :Sergeant
Rol :Wireless operator/ Air gunner
Operatie :Pamfletten droppen bij Lille
Status :MIA - Missing in Action, Lichaam niet, of veel later gevonden
Geboortedatum : 1920Plaats:Headington, Oxfordshire
Overlijdensdatum :11-04-1942    Plaats:Oostende
Begraven:Geen graflocatie bekend
Monument:
  • War Memorial Didcot, Brittwel Road, Didcot, Oxfordshire.
  • The Runnymede Memorial, Englefield Green, Runnymede Borough, Surrey, England, op panel 96 wordt de naam vermeld.
Persoonlijk verhaal : Basil Edwin Whitbread
Noordzee Vickers-Wellington Mk.II W5482 NP-X

Pilot Sergeant Walter David Amos stijgt in de avond van 10 april 1942 om 22.01 op in de Vickers Wellington MK.II. Het toestel met serienummer W5482 en radiocode NP-X verlaat met 5 jonge mannen de thuisbasis van No. 158 squadron - RAF Driffield, East Riding (Yorkshire). Het doel van deze avond is om samen met 5 andere toestellen boven Lille pamfletten te droppen. Dit soort missies werd ook wel een Nickel-missie genoemd.

Het is niet bekend of het toestel op de heen of op terugweg problemen heeft opgelopen. The Bomber Command War Diaries stelt dat naast de grotere missie op Essen, die nacht diverse kleinere missies worden gevlogen. Hieronder de missie van dit toestel. 5 toestellen moeten pamfletten in Frankrijk afwerpen. Over een verloren toestel vinden we in de bomber command war Diaries niets terug.

Het toestel zou volgens de verlieslijsten van Chorley(Chorley, 2007) op 11 april op ongeveer 8 km van de kust van Oostende zijn neergestort. Die 8 kilometer moet worden beschouwd als een indicatieve waarde omdat nooit precies kon worden aangegeven waar een toestel nu precies neer kwam. Die 11e april zou wel kunnen inhouden dat het de terugweg betrof. 

Tijdens de crash komen alle bemanningsleden om het leven. Drie van hen zijn later aangespoeld en geïdentificeerd. Twee van hen zijn nooit gevonden. Het lichaam van de piloot, sergeant Walter D. Amos spoelde vermoederlijk aan op de kust van Noord-Holland. Hij is op maandag 8 juni 1942 begraven op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam.

De lichamen van Sergeant Ian Mackirdy en Douglas Till zijn ook teruggevonden. Zij zijn beiden in Oostende begraven. De lichamen van Davies en Whitbread zijn nooit teruggevonden. Zij worden herdacht op de Runnymede memorial.

Sergeant Ian Mactaggart Mackirdy was op 7 april - drie dagen voor het incident -overgekomen van no 102 squadron. De andere vier kwamen allemaal van No. 104 squadron. Dit is het squadron waaruit no. 158 squadron in februari 1942 is ontstaan.

De ORB's laten zien dat dit de eerste vlucht is waarbij deze bemanningsleden samen in een toestel zaten. Het is de eerste keer dat Amos als piloot alleen de regie voerde. Bij 3 andere missies was hij als 2e piloot meegevlogen. Om bemanningen aan elkaar te laten wennen werden crews vaak eerst één of twee keer op een relatief eenvoudige missie gezonden. 

Het bevrijdingsmuseum is in het bezit van een landingsgestel van dit toestel. 

Bronnen
Onderzoek BM Zeeland; aircrewremembered.com;

Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij s.v.p. het database-id