Aircraft crashes
Aircraft crashes
Vickers - Wellington II Z8577 NP-T
Oosterschelde (Schelphoek) 5 km W Tholen

Map: Crash location approximately
Region:Oosterschelde
Location:Oosterschelde (Schelphoek) 5 km W Tholen
Crashdate:30-05-194200:00
Function: Bomber
Aircraft:Vickers-Wellington II
Marking: Z8577 NP-T
Unit/Sqdn:158 Sqdn
Pilot: Harkness, Donald Joseph 
Base: Driffield
Mission:Keulen
Cause: Crashed/Shot down
Reason:Fighter/AC gunner
General picture of a Wellington II | bron: wikipedia

Casualties
KIA5MIA 0WIA 0UNK0
EVD 0ESC 0POW 0Safe 0
Additional Information
Info : Onderschept door Nachtjager.

Crew
IDNameRankRolemil_idState
2936Harkness, Donald Joseph Squadron LeaderPilot41694KIA
2885Edgar, Alexander Robertson Pilot OfficerObserver45985KIA
2877Radcliffe, Hubert Alan Pilot OfficerWireless Operator122312KIA
2881Mercer, Hill SergeantWireless Operator/Airgunner1063548KIA
2878Lovett, Bernard James Flight LieutenantAirgunner45715KIA
Crash Summary

Het toestel steeg om 23.19 op van het vliegveld Driffield om deel te nemen aan de eerste 'Millenium'-raid op Keulen. Dit was de eerste keer dat meer dan 1000 toestellen gelijktijdig een missie op een stad uitvoerden. Er zouden daarna nog vele van dit soort missies volgen. 

Het weer zorgde voor veel problemen en door ijsafzetting kon het toestel niet de afgesproken hoogte van 15.000 ft houden. Squadron leader Harkness besloot de missie niet af te breken maar om door te vliegen.

Het vliegtuig vloog op een hoogte van ongeveer 10.000 ft en omdat het zich buiten de grote stroom met toestellen bevond werd het al snel een doelwit. Nadat de zoeklichten het toestel hadden gevangen konden twee Duitse nachtjagers hun slag slaan. Het toestel werd hiermee het eerste toestel dat tijdens deze raid werd neergehaald 

Twee Duitse vliegers claimen dit toestel: 

  • Oblt Heinrich Prinz zu Sayn-Wittgenstein 9./NJG2
  • Hptm Horst Patuschka 7./NJG2

Het aanschoten toestel stortte ten noorden van Noord-Beveland in de buurt van de 'Schelphoek' in de Oosterschelde. De lichamen van 4 van de bemanningsleden spoelden later aan in dit gebied. Alleen het lichaam van Harkness werd niet teruggevonden. Aanvankelijk was er hoop dat hij de crash had overleefd en ontsnapt was. Op de laatste dag van 1942 kon men uiteindelijk ook het lichaam van Harkness bergen. Alle mannen werden begraven op de begraafplaats in Vlissingen.

Voor 158 Squadron betekende dit het laatste verlies van een Wellington. De Vickers Wellington bleek niet geschikt te zijn om dit soort bombardementsvluchten uit te voeren. De missies met zoveel toestellen zorgde ook voor het einde van de zogenaamde Kamhubber Linie. Generaal Kamhubber baseerde zijn verdediging op vakken van ongeveer 15 bij 15 kilometer. Hij gebruikte in dit gebied een nachtjager om vijandelijke toestellen aan te vallen. Die methode bleek met missies waarbij met 300 tot 1000 toestellen werd gevlogen steeds slechter te werken. 




Although we do our utmost best to check the information before placing it on our site, the information on the site could contain errors We use only pictures and information that we collected from within our own archives or that was handed to us by family or through the public domain. If you think the displayed info isn't accurate or if you have other comments please let us know. Mail Databasebeheerder please state the database-id