Vliegtuigcrashes
Vliegtuigcrashes
Vickers - Wellington Z1081 BU-B
Noordzee (Scheldemonding; voor kust Walcheren)
database-id

Kaart: Crash locatie bij benadering
Regio:Noordzee
Locatie:Noordzee (Scheldemonding; voor kust Walcheren)
Crashdatum:12-02-1942
Functie: Bommenwerper
Toestel:Vickers-Wellington
Markering: Z1081 BU-B
Unit/Sqdn:214 Sqdn
Piloot: MacFadden, Richard Denis Barry 
Basis: Stradishall
Missie:Operatie Fuller, Jacht op Scharnhorst en Gneisenau
Oorzaak: Noodlanding
Reden:Technisch/Motor
Afbeelding van een Wellington | bron: wikipedia

Slachtoffers
KIA4MIA 2WIA 0UNK0
EVD 0ESC 0POW 1Safe 0
Meer informatie
Oorzaak : Door motor problemen een noodlanding gemaakt in de
Info : Rubberboot met 5 bemanninsleden waarvan 4 overleden spoelt 3 dagen later aan op de Walcherse kust in Vlissingen

Bemanning
IDNaamRangRolmil_idState
4944MacFadden, Richard Denis Barry Wing CommanderPiloot37476KIA
4945Hughes, Patrick Roderick  Flight Lieutenant 60804MIA
4946Wood, James Pilot Officer 69426KIA
4947Everet, Andrew Paton  Sergeant 979937KIA
4948Taylor, Georg Ingate Sergeant 643077MIA
4949Stephens, Martin Tyringham Squadron LeaderAg75730KIA
4950Murray, R Sergeant  POW
Beschrijving Crash


Operatie Cerberus (Ontsnapping door het Kanaal)

De RAF waren er in het eerste jaar van de oorlog in geslaagd om twee Duitse Slagschepen de Gneisenau en Scharnhorst die in 1941 voor reparatie in de Haven van Brest waren binnengelopen in deze haven vast te houden. De Duitse bevelhebbers kregen opdracht om de schepen in februari In 1942 "ongeschonden" door het kanaal te loodsen richting havens in Duitsland waar de schepen veiliger zouden zijn tegen de aanvallen van de RAF. in de nacht van 11/12 februari verlieten de Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen de haven van Brest onder escorte van een aantal kleinere schepen. De Duitse schepen bleven meer dan 12 uur onopgemerkt. Nadat ze in het nauw van Calais werden opgemerkt werden ze niet alleen van het vaste land door kannonen beschoten maar probeerde ook de RAF met toestellen de schepen aan te vallen. Omdat de Duitse schepen zwaar bewapend waren en de Luftwaffe werd ingezet als bescherming konden de eerste Britse aanvallen eenvoudig afgeslagen worden. Vervolgens zette de RAF met haar tot dan toe grootste daglicht operatie (operatie Fuller) meer dan 240 toestellen in om de schepen te vernielen. Deze actie mislukt ook. De toestelen slaagden er nog wel in om een Duits escorte schip tot zinken te brengen maar daar bleef het ook wel bij. De enige schade die de slagschepen de schepen opliepen werdt veroorzaakt door een aantal mijnen waarop ze varen. De schade die dit opleverde was te overzien. De Duitsers konden via operatie Donnerkeil voldoende luchtsteun geven, zodat de schepen op 13 februari de haven van Willemshaven en Kiel konden binnenvaren. Een knap staaltje militaire strategie. De Duitsers konden overigens niet erg lang van hun succes genieten. De Prinz Eugen werd eind februari door een torpedo geraakt en moest hierna bijna een jaar lang in reparatie. Ook aan de rol van de Gneisenau in WOII kwam een eind toen het een week later in Kiel tijdens een bombardement werd getroffen.





Hoewel we de uiterste zorg besteden aan de vulling van de database kunnen we niet de garantie geven dat de gegevens volledig zijn. De onderliggende bestanden waren niet altijd even volledig. We zijn bezig met het verbeteren van de kwaliteit van de database. De foto's komen uit eigen archief, public domain of zijn ons door familieleden of museumbezoekers aangeleverd. Indien u aanvullingen heeft of opmerkingen dan zouden we dat graag vernemen. Mail het ons via databasebeheerders vermeld hierbij svp het database-id